Waarom filmen?

Je hebt een film gemaakt, maar je bent niet tevreden over het resultaat.  Of je bent er niet uitgekomen en je loopt vast. Dan is het handig om bij mensen te rade te gaan die dezelfde hobby hebben. Zij kunnen met je meekijken. Dit gebeurt bij de HAF als een standaardavond in het programma, deze avonden worden Ledenavonden genoemd.

Aansluitend valt te vermelden dat we ook regelmatig Tafeltjesavonden hebben. Dan vormen zich groepjes mensen die werken met hetzelfde montageprogramma.

Binnen de club is er een programmacommissie. Die realiseert de invulling van de avonden. Wensen van leden op het gebied van scholing worden gehonoreerd, zo ver als mogelijk.

Waarmee filmen?

Dat is een persoonlijke keuze en heel erg gevarieerd. Camera's van goedkoop tot semiprofessioneel, soms professioneel, een videocamera of een systeemcamera. Filmen met de smartphone is niet meer weg te denken.

Werken met of zonder statief en welk statief is ook zo’n persoonlijke keuze. Aandachtspunt kan zijn de kwaliteit van de beeldstabilisator in je camera. Een tip: film met je Smartphone altijd met de lange kant horizontaal. Verticaal opgenomen beelden zijn moeilijk te monteren.

Geluid is een belangrijk en soms moeilijk onderdeel van je film. Neem het geluid altijd zo dicht mogelijk bij de bron op. Daarvoor is vaak een losse microfoon of recorder noodzakelijk. Gebruik een microfoon waar je goed mee overweg kan.  In de kennisbank van de HAF kun je er, als je lid bent, het e.e.a. over vinden.